wtorek, 22 sierpnia 2017

Mechanizmy obronne



Mechanizmy obronne,
Co prawda nie jestem doktorem psychologii, ani nawet jej nie studiuję, ale mimo to postanowiłem że samodzielnie dzisiaj przestudiuje pokrótce temat mechanizmów obronnych. Mocno posiłkowałem się Wikipedią, a z racji, że nie każdy przepada za naukowym językiem zdecydowałem się podzielić nabytą dzisiaj wiedzą z Tobą, pod postacią bardziej ludzkiego języka :)
Mechanizmy obronne,
każdy z nas z nich korzysta, uaktywniają się najczęściej podczas konfliktów wewnętrznych, czyli kiedy coś jest sprzeczne z naszymi przekonaniami, pragnieniami lub wartościami które wyznajemy. Mechanizm obronny ma na celu zmniejszenie lęku, frustracji i poczucia winy
Krótko scharakteryzuje kilka z nich - te które moim zdaniem można zauważyć najczęściej 

Stłumienie, głownie polega na tym, że "celowo" o czymś zapominamy, o czymś czego się boimy, czy przed czym mamy jakieś obawy. Może to być na przykład egzamin, wizyta u lekarza, rozmowa  kwalifikacyjna, spotkanie ze znajomym.

Zaprzeczenie, to inaczej udawanie, że sytuacja która jest dla nas niebezpieczna, nie ma miejsca, że nas nie dotyczy. Na przykładzie, niektórzy palacze uważają, że nie zachorują na raka płuc.

Reakcja upozorowana, to ukazywanie uczuć, reakcji sprzecznych z tymi prawdziwymi. Najprostszy przykład, kiedy komuś "gratulujemy" sukcesu a tak na prawdę tego sukcesu mu zazdrościmy. Chyba najczęściej spotykane zjawisko...

Przemieszczanie - nazwałbym to wyładowywaniem swoim emocji na kimś innym. Polega na tym, że na przykład, ktoś w pracy/szkole Cię skrytykował, a Ty później w domu, zaczynasz kłótnie z domownikami i wyładowujesz na nich złość/frustracje wywołaną wcześniejszą krytyką.

Racjonalizacja - (moim zdanie trochę podchodzi pod optymizm) Polega na odnajdywaniu dobrych stron, w sytuacji która z każdej strony jest dla nas niekorzystna. W sytuacji gdy np zgubiliśmy klucze do domu, nie możemy dostać się do środka, a my podkreślamy korzyści, że będziemy mogli spędzić więcej czasu na polu.

Mechanizmów obronnych jest o wiele wiele więcej. Ja skupiłem się na tych które udało mi się zaobserwować z największą częstotliwością. Chcę abyś pamiętał, że te mechanizmy mogą być o wiele bardziej złożone niż je przedstawiłem, ale myślę, że dobrze wiedzieć, że coś takiego jest, i czymś takim się posługujemy. Uważam, że dobrze wiedzieć jak funkcjonuje nasz umysł, bo w końcu to jeden z ważniejszych organów w naszych ciele. Z pewnością w kolejnych materiałach, będę się coraz bardziej zagłębiał w złożoność procesów jakie zachodzą  w naszej psychice, abyś Ty tez mógł poznać ich działanie.

Brak komentarzy: